Μπορεί οι δείκτες του φημισμένου Ρολογιού της Κεντρικής Πλατείας των Ιωαννίνων να σταμάτησαν εδώ και αρκετούς μήνες, η ιστορία όμως της πόλης έχει «καταγραφεί» στο μοναδικό διατηρητέο κτίριο του Περικλή Μελίρρυτου που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα και «σήμα κατατεθέν» των Ιωαννίνων.
Σε λίγες ημέρες οι δείκτες του ρολογιού θα ξεκινήσουν ξανά την αέναη πορεία τους στο χρόνο, με την αντικατάσταση του σημερινού πεπαλαιωμένου μηχανισμού από ένα σύγχρονο και ηλεκτρονικό.Μαζί με την πόλη, το Ρολόι προχωρά στον 21ο αιώνα και έστω εξ ανάγκης ο μηχανισμός του θα αντικατασταθεί από έναν νεότερο μετά από 85 χρόνια.
Από το 1926 μέχρι σήμερα το Ρολόι λειτουργούσε με τον μηχανισμό ολλανδικής προέλευσης που τοποθετήθηκε τότε. Ωστόσο σήμερα είναι αδύνατο να βρεθούν ανταλλακτικά και να επισκευασθεί ο μηχανισμός, καθώς το εργοστάσιο έχει κλείσει από τη δεκαετία του ’80.Ο πρώτος μηχανισμός που είχε τοποθετηθεί κατά την κατασκευή του έργου το 1905 καταστράφηκε ολοσχερώς το 1916 και δε σώζεται σήμερα κανένα μέρος του.
Από το 2000 την επισκευή και συντήρηση του Ρολογιού έχει αναλάβει ένας από τους ελάχιστους ωρολογοποιούς της πόλης ο κ. Σπύρος Φανίτσιος που εισηγήθηκε την αντικατάσταση του μηχανισμού στην δημοτική αρχή.Η οικονομική επιτροπή ενέκρινε την προμήθεια του μηχανισμού από την Γερμανία έναντι 6.700 ευρώ περίπου και την τοποθέτησή του προκειμένου το Ρολόι να δείχνει ξανά την πραγματική ώρα στους περαστικούς και όσους εδώ και 100 χρόνια επιλέγουν να συναντιούνται στη σκιά του.
Ο εκσυγχρονισμός είναι απαραίτητος όχι μόνο γιατί δεν υπάρχει δυνατότητα επισκευής αλλά και για να μειωθεί το μεγάλο κόστος συντήρησης.«Κανονικά χρειάζεται έναν άνθρωπο ο οποίος δύο φορές την ημέρα θα ανεβαίνει τις σκάλες και θα φτιάχνει την ώρα. Όσο περνάν τα χρόνια εμείς γεράζουμε και είναι δύσκολο να βρεθεί άνθρωπος γι’ αυτή τη δουλειά.
Με τον ηλεκτρονικό μηχανισμό λύνονται όλα αυτά τα προβλήματα», σημείωσε ο κ. Φανίτσιος προσθέτοντας πως ο εκσυγχρονισμός δεν μειώνει σε τίποτα την αίγλη του Ρολογιού, αφού η αλλαγή δεν γίνεται καν αντιληπτή από τους πολίτες. Η μόνη αλλαγή είναι πως σύντομα το ρολόι της κεντρικής πλατείας θα χτυπά, σηματοδοτώντας την εναλλαγή των ωρών, από τις 6 το πρωί έως τις 12 το μεσημέρι και από τις 6 το απόγευμα έως τις 11 το βράδυ.«Τις ώρες κοινής ησυχίας το Ρολόι θα σιωπά, καθώς στο παρελθόν είχαμε και διαμαρτυρίες από περίοικους», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Φανίτσιος.
Σε λίγες ημέρες οι δείκτες του ρολογιού θα ξεκινήσουν ξανά την αέναη πορεία τους στο χρόνο, με την αντικατάσταση του σημερινού πεπαλαιωμένου μηχανισμού από ένα σύγχρονο και ηλεκτρονικό.Μαζί με την πόλη, το Ρολόι προχωρά στον 21ο αιώνα και έστω εξ ανάγκης ο μηχανισμός του θα αντικατασταθεί από έναν νεότερο μετά από 85 χρόνια.
Από το 1926 μέχρι σήμερα το Ρολόι λειτουργούσε με τον μηχανισμό ολλανδικής προέλευσης που τοποθετήθηκε τότε. Ωστόσο σήμερα είναι αδύνατο να βρεθούν ανταλλακτικά και να επισκευασθεί ο μηχανισμός, καθώς το εργοστάσιο έχει κλείσει από τη δεκαετία του ’80.Ο πρώτος μηχανισμός που είχε τοποθετηθεί κατά την κατασκευή του έργου το 1905 καταστράφηκε ολοσχερώς το 1916 και δε σώζεται σήμερα κανένα μέρος του.
Από το 2000 την επισκευή και συντήρηση του Ρολογιού έχει αναλάβει ένας από τους ελάχιστους ωρολογοποιούς της πόλης ο κ. Σπύρος Φανίτσιος που εισηγήθηκε την αντικατάσταση του μηχανισμού στην δημοτική αρχή.Η οικονομική επιτροπή ενέκρινε την προμήθεια του μηχανισμού από την Γερμανία έναντι 6.700 ευρώ περίπου και την τοποθέτησή του προκειμένου το Ρολόι να δείχνει ξανά την πραγματική ώρα στους περαστικούς και όσους εδώ και 100 χρόνια επιλέγουν να συναντιούνται στη σκιά του.
Ο εκσυγχρονισμός είναι απαραίτητος όχι μόνο γιατί δεν υπάρχει δυνατότητα επισκευής αλλά και για να μειωθεί το μεγάλο κόστος συντήρησης.«Κανονικά χρειάζεται έναν άνθρωπο ο οποίος δύο φορές την ημέρα θα ανεβαίνει τις σκάλες και θα φτιάχνει την ώρα. Όσο περνάν τα χρόνια εμείς γεράζουμε και είναι δύσκολο να βρεθεί άνθρωπος γι’ αυτή τη δουλειά.
Με τον ηλεκτρονικό μηχανισμό λύνονται όλα αυτά τα προβλήματα», σημείωσε ο κ. Φανίτσιος προσθέτοντας πως ο εκσυγχρονισμός δεν μειώνει σε τίποτα την αίγλη του Ρολογιού, αφού η αλλαγή δεν γίνεται καν αντιληπτή από τους πολίτες. Η μόνη αλλαγή είναι πως σύντομα το ρολόι της κεντρικής πλατείας θα χτυπά, σηματοδοτώντας την εναλλαγή των ωρών, από τις 6 το πρωί έως τις 12 το μεσημέρι και από τις 6 το απόγευμα έως τις 11 το βράδυ.«Τις ώρες κοινής ησυχίας το Ρολόι θα σιωπά, καθώς στο παρελθόν είχαμε και διαμαρτυρίες από περίοικους», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Φανίτσιος.
Η ιστορία του Ρολογιού
Η βενετσιάνικη καμπάνα και τα οθωμανικά σύμβολα στις τέσσερις εντοιχισμένες πλάκες του μαρτυρούν πως πρόκειται για ιστορικό και πολιτιστικό διατηρητέο μνημείο. Εκεί Έλληνες πατριώτες κρεμάστηκαν στις 15 Φεβρουαρίου του 1913 και εκεί υψώθηκε η γαλανόλευκη από μέλη της ΕΠΟΝ στις 21 Φεβρουαρίου του 1944.
Τα Ιωβηλαία του Σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ στάθηκαν αφορμή για την πρωτίστως χρηστική και ακολούθως διακοσμητική κατασκευή, η οποία ανεγέρθηκε το 1905 στη συμβολή της κεντρικής πλατείας με την οδό Αβέρωφ κατά παραγγελία του γενικού διοικητή Ηπείρου και Αλβανίας Οσμάν πασά του Κούρδου.Στον διάτρητο πυργίσκο συναντιούνται νεοκλασικά και ανατολίτικα στοιχεία, ενώ μικρές κολόνες από χυτό σίδηρο με πολυγωνικά κιονόκρανα στηρίζουν το θόλο του.
Στη βενετσιάνικη καμπάνα, στις κρήνες και στα οθωμανικά σύμβολα των εντοιχισμένων πλακών που περιβάλλουν τον πύργο και από τις 4 πλευρές διαφαίνεται και το πολυπολιτισμικό στοιχείο. Ωστόσο, το σήμα κατατεθέν του τόπου του Αλή Πασά και της κυρα-Φροσύνης έμελλε να υποστεί σοβαρές ζημιές από λάθος κατά τη διάρκεια παρέλασης του πυροβολικού το 1918, γεγονός που οδήγησε στην αποξήλωση και αναστήλωσή του στη σημερινή του θέση, το 1925.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Η βενετσιάνικη καμπάνα και τα οθωμανικά σύμβολα στις τέσσερις εντοιχισμένες πλάκες του μαρτυρούν πως πρόκειται για ιστορικό και πολιτιστικό διατηρητέο μνημείο. Εκεί Έλληνες πατριώτες κρεμάστηκαν στις 15 Φεβρουαρίου του 1913 και εκεί υψώθηκε η γαλανόλευκη από μέλη της ΕΠΟΝ στις 21 Φεβρουαρίου του 1944.
Τα Ιωβηλαία του Σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ στάθηκαν αφορμή για την πρωτίστως χρηστική και ακολούθως διακοσμητική κατασκευή, η οποία ανεγέρθηκε το 1905 στη συμβολή της κεντρικής πλατείας με την οδό Αβέρωφ κατά παραγγελία του γενικού διοικητή Ηπείρου και Αλβανίας Οσμάν πασά του Κούρδου.Στον διάτρητο πυργίσκο συναντιούνται νεοκλασικά και ανατολίτικα στοιχεία, ενώ μικρές κολόνες από χυτό σίδηρο με πολυγωνικά κιονόκρανα στηρίζουν το θόλο του.
Στη βενετσιάνικη καμπάνα, στις κρήνες και στα οθωμανικά σύμβολα των εντοιχισμένων πλακών που περιβάλλουν τον πύργο και από τις 4 πλευρές διαφαίνεται και το πολυπολιτισμικό στοιχείο. Ωστόσο, το σήμα κατατεθέν του τόπου του Αλή Πασά και της κυρα-Φροσύνης έμελλε να υποστεί σοβαρές ζημιές από λάθος κατά τη διάρκεια παρέλασης του πυροβολικού το 1918, γεγονός που οδήγησε στην αποξήλωση και αναστήλωσή του στη σημερινή του θέση, το 1925.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ